Demidova

Як знайти роботу, яка подобається

Один з найпоширеніших у моїй практиці запитів, допоможіть мені знайти мою професію, те, що я роблю мені не подобається, може це не моє. Хочу знайти своє. Це стаття про пошуки роботи, професії, про які ви зможете сказати “це мені подобається”, “це моє” Класична робота спеціаліста з профорієнтації спирається на три кити: хочу, можу і що потрібно ринку. У пошуках відповіді питання: що ж важливіше хочу , можу і треба?, -прийшла висновку, що найважливіше це опора на «хочу». Тому що найчастіше стикаюся з демотивацією, вигорянням, безсиллям і неможливістю тоді, коли людині не подобається те, чим вона займається. І тоді перед кар’єрним консультантом стоїть завдання допомогти знайти клієнту справу до душі у професійній сфері.

Одна з причин роботи без урахування “хочу” це відданість зовнішньої потреби “де можна заробити гроші?” і «які вакансії мають попит?» І якщо при виборі професії ти орієнтуєшся на це, але не співвідносиш це зі своїм внутрішнім відчуттям, почуттям «моє, не моє», то, по суті, залишаєшся заручником чужого вибору і рішення. Я розумію історичну обумовленість вибору професії словом «маю». Адже коли розвалився Радянський Союз із його плановою економікою, коли заздалегідь визначено скільки яких фахівців потрібно і є певне держзамовлення, ми зіштовхнулися з вимушеністю знайти собі місце у новому світі, яке може приносити дохід. Так було сформовано ціле покоління спеціалістів, орієнтованих на «повинен». Ті з них, кому пощастило стати професіоналами, майстрами, почули відповідь у собі «мені це підходить, це моє».

Згодом психологія праці побачила важливість і значущість для професійної діяльності мотивації, тієї складової, яка не тільки підвищує якість роботи, а й дає можливість людині працювати з відчуттям сенсу та задоволення. Тому в підручники з профорієнтації було додано і цей орієнтир.

Що дозволяє нам визначити, де лежить наше «подобається» та наш «цікавість»? Кар’єрний консультант, фахівець із профорієнтації спирається на тести, що виявляють схильності людини.

СКЛОННІСТЬ (англ. disposition) – у психологічному сенсі С. – будь-яке позитивне, внутрішньо мотивоване ставлення (потяг, інтерес.) до к.-л. заняття. Психологічну основу С. складає стійка потреба особистості у певній діяльності, коли привабливими виявляються не тільки результати, що досягаються в ній, але і сам процес діяльності.

Основні методики, якими користуються кар’єрні консультанти та психологи для виявлення схильностей: Тест ДДО А.Є. Клімова, Опитувальник професійних нахилів Л. Йовайші, Методика Голланду щодо визначення типу особистості та професійних уподобань. Якщо ви за допомогою тесту знайшли своє, самостійно або за допомогою кар’єрного консультанта, ви можете рухатися далі, співвідносячи це зі своїми здібностями і трендами ринку праці.

Буває і таке, що схильності є, а досвіду і навіть погляду в цей бік клієнт не має. Схильності говорять про творчі професії, а досвід клієнта пов’язаний з організаційно-господарською діяльністю в офісі або з відповідями на листи клієнтів. Виникає відчуття, що тест не правильний, це не про мене. Тоді потрібно розширити сферу розгляду «що подобається», за допомогою «Карти Мрії», за допомогою розгляду інтересів поза роботою. Якщо тут знайшли відповіді, то докладніше про те, що з цим робити, буде в моїй наступній статті «Якщо робота і хобі не співпадають»

А якщо докопатися до «подобається» в результаті всіх попередніх кроків не вдається, то навіть тут є рішення. На допомогу приходить «Метод виявлення персональних цінностей». Це психологічна методика, спрямовану пошук персональних орієнтирів, тієї унікальності людини, з якою свідомо чи несвідомо він співвідносить свої дії, вчинки, спосіб життя. І це найглибший рівень моєї роботи як кар’єрного консультанта. Тому що цей метод дозволяє не тільки побачити, де ховається «джерело радості», а й побачити свою унікальність. Якщо у нас з якихось причин не переживаються персональні цінності, то життя сприймається як погане, робота не цікава, жодна професія та діяльність «не чіпають», і «тут погано», і тут «не цікаво».

Чому ще важливо знати та відчувати свої цінності:

  • Цінності – це підстава для пріоритетів, чому чомусь ми вибираємо щось одне, а інше відставляємо убік.
  • Цінність є підставою для прийняття рішення. І якщо ми їх не відчуваємо, не переживаємо, ми не можемо шукати «своє»
  • Переживання цінності сприяє позитивному почуттю життя
  • Цінності зміцнюють та підтримують наше ставлення до життя, посилюють радість життя.
  • Приводять життя в рух усередині нас
  • Завдяки цінностям людина стає бадьорою, живою, відкритою, присутньою. Вони дають більше енергії, життя.

Як працює метод виявлення персональних цінностей? І скільки консультацій потрібно для їх виявлення? Для виявлення персональних цінностей достатньо однієї кар’єрної консультації. Але спосіб не обмежений однією консультацією, т.к.

Чим більше кластерів ми розглянемо, тим більший базис персональних цінностей можна проаналізувати і дійти найглибших і основоположних. В результаті консультації ви отримаєте список тих цінностей, на підставі яких ви будуєте свій вибір, у тому числі і професійний.

І тоді можна побачити, як ваші цінності можуть бути реалізовані на вашому поточному місці роботи, або якщо не можуть, то що з цим робити.

Отправить запрос
×